Att bli först i Sverige med uthyrning av solceller

”Semmelwrapen” – vi minns väl alla innovationen som under 2015 tog hela Sverige med storm? Semlan fanns ju redan, men i den nya tappningen var kunderna plötsligt beredda att köa på gatan utanför Tössebageriet. Samma år introducerade vi möjligheten att köpa ett solcellspaket, kön ringlade sig däremot inte ut på gatan utanför Umeå Energi. Det visade sig vara framförallt män, 60+, med kombinationen miljöintresse och pengar som nappade på det erbjudandet. Hur skulle vi då kunna nå ut med solceller till en bredare massa – skulle vi kunna skapa ”semmelwrapseffekten”?

Vi båda jobbar med affärsutveckling inom elhandel och målet med allt vi gör är att få fler kunder. Kompetensmixen i vår grupp skapar en innovativ miljö men för att tänka nytt behövs såklart även intryck utifrån. Vi tittar mycket på vår omvärld och vi ser hur människor i allt större utsträckning prioriterar det lokala, konsumenten kan därmed se ett värde i att bli sin egen elproducent. I linje med det sneglar vi över Atlanten och ser att uthyrning står för huvuddelen av solelsproduktionen i USA. Vi ser även hur människor överlag vänjer sig med en betalningsmodell som bygger på att hyra, solceller ger till skillnad från exempelvis bilar dessutom alltid ett mervärde tillbaka – de betalar din elräkning.

Det var som ni förstår ett antal aspekter som gjorde att vi på Umeå Energi under våren 2016 valde att satsa på en hyrmöjlighet som aldrig tidigare existerat i Sverige. Vi kände en trygghet i det tekniska, vi vet hur solceller fungerar och hur de ska installeras, vi visste dock inte vilka som skulle kunna bli våra kunder den här gången. En reklamkampanj gick ut med siktet inställt på 100 intresseanmälningar.

Med hyrlösningen visar det sig att vi möter en bredare och i sammanhanget helt ny målgrupp – ett snitt på 35-40 år, varav många är nystartade familjer som kanske precis köpt ett hus. Målet nåddes inom ett par veckor, i skrivande stund har vi över 700 (!) intresseanmälningar och avtal skickas nu ut löpande för att bädda för installationer under våren 2017.

Vår uppfattning är att det inom energibranschen generellt sett har varit svårt att hitta fram till nya affärsmodeller, kanske på grund av att det hittills gått att få kunder ändå. Vi har bestämt oss för att våga testa oss fram, och skapa modellen successivt. Hade vi inte erbjudit möjligheten att köpa hade vi kanske inte kommit fram till att fler vill hyra. Vi jobbar nu vidare med att analysera vilka kunder som skulle kunna vara intresserade av solel och vad som får dem att slå till. Utmaningen ligger i att forma erbjudandet så att vi breddar marknaden ytterligare samtidigt som vi bibehåller en långsiktig relation till de kunder vi har idag.

”Semmelwrapen” riskerade att läggas ut på Facebook, ätas upp och sedan glömmas bort. Wrapen har dock spridit sig ut i landet, den säljs på lokala matbutiker och den tillagas i hemmen. Något gammalt som i ny form blir bättre och därmed får stanna kvar. Precis det som håller på att hända med uthyrning av solceller i Umeå, och förhoppningsvis inom en snar framtid även i resten av Sverige.

 

Lena Ahlgren, Projektingenjör, och Emma Jakobsson, Produktspecialist,  – Umeå Energi

 

Läs de andra gästkrönikorna här!

Gästkrönika på Solelmässan.se