Morgondagens solcell är attraktiv

Nej, vi är inte enbart rationella. Hur gärna vi än vill framstå som allt igenom logiska och effektiva gör vi de flesta val utifrån känsla. Och tur är väl det.

Jag slås över hur de största succéerna ofta har kommit till. Oavsett det är en omvälvande film, en revolutionerande uppfinning, eller ett arkitektoniskt mästerverk som får huden att knottra sig. Sällan är det genom ett kallt kalkylerande. Utan istället därför att någon från början burit en idé, en känsla av stark övertygelse, och sedan gjort allt för att genomföra den.

Solceller och förnybar energi har en självklar roll i vårt framtida byggande. Men för att utvecklingen för solceller ska ta nästa steg in i våra liv behöver vi få en ny syn på vad de gör med våra byggnader. Solcellen kan inte lägga sig platt på vilket tak som helst, utan måste bli ett byggnadsmaterial som lär sig samsas med de andra.

Tidigare har huset varit den passiva energislukaren. Samtidigt har el varit något som kommit någon annanstans ifrån. Nu börjar husen själva också leverera el. Konsumenter blir producenter – prosumenter. Då krävs att vi betraktar byggnadernas material på ett nytt sätt.

Traditionellt ska ett byggnadsmaterial t.ex. vara bärande, isolerande, släppa igenom solljus, eller skydda mot regn. Samt se prydligt ut. Det moderna fasadmaterialet kan dessutom göra något mer. Det kan göra el. Men för att det ska vara välkommet och passa in får vi inte se solceller som ett apart tillägg, en separat installation. Då riskerar de bara att bli överhoppningsbara.

Visst vill vi bygga, bo och verka i hus som kräver minimalt med energi. Dessutom strävar vi efter att energin som används ska vara helt fossilfri. Men vi kommer inte dit om vi tror att vi gör det här bara för att vi måste. Eller för att vara ”snälla mot miljön”.

Varför vi vill då detta? Är det i första hand för att få största möjliga avkastning i pengar? Knappast. Istället blir det allt tydligare att det är andra drivkrafter som styr. En fastighetsägare sätter solceller på sitt hus för att göra sig mindre beroende av det traditionella elbolaget. En annan för att hen är nyfiken och vill testa den nya teknologin. Eller helt enkelt för att imponera lite på grannen. Allt handlar om att skapa mervärde till sitt eget hus, kanske något som ingen annan i området ännu har.

Visst ska byggnadsanknutna solceller vara ekonomiskt rimliga, men viktigare för framgången är annat. Wiep Folkers på nederländska forskningorganisationen SEAC säger att ”de estetiska och miljömässiga argumenten för solceller är lika rationella som de ekonomiska, eftersom de i större utsträckning fångar våra värderingar”.

För att solceller ska ta nästa stora kliv, från solcellsparker och industritak in till våra städers finrum, måste vi göra dem attraktiva. Det vi berörs av kommer vi att vilja ha. Om inte direkt inpå bara skinnet så i alla fall direkt på våra hus.

Vattenrike     Rotebro Idrottshall

Rickard Nygren – White arkitekter

Läs de andra gästkrönikorna här!

Gästkrönika på Solelmässan.se